Ten artykuł jest esencją cotygodniowego newslettera.
Bonusem do dla czytelników jest 40+ promptów AI pomocnych w kreacji pomysłów.
- Piszę transparentnie o biznesie i finansach.
- Praktycznie o procesach i problemach agencji.
- Udostępniam wypróbowane narzędzia i materiały.
Szukałem sposobu na szybszą kreację pomysłów.
Optymalizacja procesów jest dla mnie ważne.
Traktuję to jako element przewagi konkurencyjnej.
(możemy zrobić coś taniej, szybciej lub więcej zarobić)
Jednak proces kreatywny wymaga czasu.
Mniej czasu to zwykle gorsza jakość.
To nigdy nie był kompromis, na który mogliśmy sobie pozwolić.
Aż do niedawna…
AI okazało się brakującym puzzlem.
Stało się tajnym członkiem zespołu. Zawsze gotowym do działania. I niesamowicie szybkim.
Nigdy wcześniej nie doświadczyłem takiego przeskoku wydajności.
Na początku byłem sceptyczny. Uczyłem się pracy z AI. Testowałem różne modele. Sprawdzałem, jak działa w różnych kontekstach.
Teraz na kreacji pomysłów spędzam nawet 40-50% czasu mniej.
Robota stratega też wymaga kreatywnego myślenia. To strategia daje punkt wyjścia do kreacji i karmi ją.
Dzięki AI eksploruje dużo więcej różnych podejść. To daje większą pewność finalnych pomysłów.
Schemat użycia AI do tworzenia pomysłów jest dość prosty.
AI można użyć na każdym z czterech etapów kreacji.
- Zbieranie informacji (np. do szybkiej analizy klienta, zrozumienia zagadnienia, dobrej definicji problemu).
- Wygenerowanie kreatywnych iskier, które będą punktem wyjścia dla pomysłów (np. do generowania skojarzenia, symboliki, analogii).
- Ideacja, gdzie AI zastępuje większy zespół (np. podczas różnych ćwiczeń wspierających generowanie pomysłów jak SCAMPER)
- Ocena pomysłów, gdzie AI pomaga spojrzeć na pomysły z bardzo różnych perspektyw (np. za pomocą analizy SWOT lub technik krytycznego myślenia).
Na tych kilku przykładach świetnie widać potencjał współpracy z AI.
Szybka analiza klienta
- Podsumuj mi ofertę i model biznesowy firmy [uzupełnij nazwę]. Oceń pozycję firmy na rynku oraz rozpoznawalność jej marki w swojej kategorii.
Definicja problemu
- Zidentyfikuj główne pytania, wyzwania i problemy związane z [uzupełnij zagadnienie].
Proste skojarzenia
- Wymień symbole graficzne kojarzące się z pojęciem [uzupełnij].
Marsjanin obserwuje
- Co w koncepcie [uzupełnij] mogłoby zainteresować kosmitę, który pierwszy raz odwiedza naszą planetę?
Brainstorming
- Pomóż mi wygenerować pomysły na [uzupełnij] dla [uzupełnij], wykorzystując [słowa kluczowe] jako kreatywną iskrę.
Tworzenie haseł i tekstów
- Rozwiń dla mnie koncepcję marki [uzupełnij pomysł] stworzoną dla [uzupełnij kontekst firmy].
6 myślowych kapeluszy
- Zastosuj technikę 6 kapeluszy do oceny pomysłu na [uzupełnij pomysł z opisem] stworzonego na potrzeby [uzupełnij kontekst].
Na co dzień używam Claude i ChatGPT.
Claude – To nowe odkrycie. Bawię się nim od 2 tygodni. Nowy model 3.5 Sonnet od Anthropic jest świetnym copywriterem i potrafi symulować mój styl pisania na podstawie próbki. W niektórych zadaniach jest lepszy niż ChatGTP, więc używam ich naprzemiennie.
ChatGPT – Płatny model OpenAI to zdecydowana różnica w jakości w porównaniu do darmowego (różnica w jakości między dzieckiem a dorosłym).
Tę dwójkę czasem wspomaga Perplexity. To świetne narzędzie do zrozumienia i pogłębiania wiedzy na dany temat. Poza odpowiedzią na zadane pytanie zasugeruje równie dodatkowe obszary do eksploracji, które pozwolą zgłębić temat.
Rozczarowaniem jest dla mnie Gemini od Google, który bardzo mocno stara się być doradcą. Na każdym kroku podrzuca swoje uwagi propozycje ulepszenia. Mnie to irytuje, bo częściej używam AI jako wycelowanego narzędzia.