E-myth revisited
Michael E. Gerber
Komu polecam?
- freelancerom
- właścicielom małych firm kreatywnych (i nie tylko)
- osobom planującym własny biznes
If your business depends on you, you don’t own a business—you have a job. And it’s the worst job in the world because you’re working for a lunatic!
Kiedyś wydawało mi się, że jeśli jesteś naprawdę dobry w swojej pracy, to twoja firma odniesie sukces. To właśnie jeden z mitów, który obala książka. Nad każdym biznesem trzeba ciężko pracować i nie chodzi tutaj o pracę czysto projektową lub techniczną. Poza konfrontacją z mitami o przedsiębiorczości, Gerber daje dużo praktycznych wskazówek, które pomagają odpowiednio poukładać biznes (podział obowiązków, wewnętrzne procesy, komunikacja itd.). Dla mnie, jedną z ważniejszych lekcji było zrozumienie, że wewnątrz mnie jako właściciela firmy, nieustannie rywalizują ze sobą 3 osobowości:
- przedsiębiorca – wizjoner i marzyciel, który patrzy w przyszłość i chce zrobić coś ciekawego;
- kierownik – pragmatyczna osobowość, która chce budować porządek i tworzyć procesy;
- technik/specjalista – twórca, który koncentruje się na realizacji bieżących projektów.
W zawodach kreatywnych technik/specjalista bywa dominującą częścią osobowości, co może owocować zaniedbaniem pozostałych elementów biznesu. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ to właśnie pasja projektowania pcha nas ku własnej firmie. Jednak biznes do rozwoju potrzebuje kogoś więcej niż tylko specjalisty, więc od początku warto zadbać o odpowiedni balans.
The Five Dysfunctions of a Team
A Leadership Fable – Patrick M. Lencioni
Komu polecam?
- właścicielom firm
- project managerom
- dyrektorom kreatywnym
- wszystkim innym, którzy opiekują się zespołami
Great teams do not hold back with one another.
They are unafraid to air their dirty laundry. They admit their mistakes, their weaknesses, and their concerns without fear of reprisal.
Zamiast typowych książek biznesowych, Patrick Lencioni pisze opowiadania osadzone w biznesowym świecie, co sprawia, że są bardzo przystępne w odbiorze. W tej pozycji skupia się na rozwiązywaniu problemów pracy zespołowej, które dotykają nawet małe i dobrze zgrane grupy ludzi. Wg niego główne problemy wynikają z:
- braku zaufania;
- obawy przed konstruktywnym konfliktem;
- braku zaangażowania;
- unikania odpowiedzialności;
- braku dbałości o wyniki.
Zaufanie jest fundamentem dobrych relacji w zespole. Bez niego nie może być konstruktywnego konfliktu, który jest bardzo ważny w procesie kreatywnym. Gdy nie ma zaangażowania, w zespole brakuje ducha współpracy oraz brania na siebie odpowiedzialności za realizację zadań. To z kolei może prowadzić do dbania wyłącznie o swoje interesy, zamiast o wyniki i rozwój firmy. Patrick Lencioni podpowiada jak zdiagnozować wspomniane problemy oraz daje konkretne metody radzenie sobie z nimi.
Design Is a Job
Mike Monteiro
Komu polecam?
- wszystkim projektantom
I am tired of you not getting paid.
I am tired of you working nights and weekends. I am tired of you doing spec work because someone has convinced you it will look good in your portfolio. I am tired of you sitting by and hoping the work sells itself. So I wrote you a book. It has a spine and by the time you’re done reading so will you.
Jest to książka od projektanta dla projektantów. Lata wiedzy i doświadczeń współzałożyciela studia Muledesign, zostały skondensowane do ciekawej i angażującej formy. Książka zawiera dużo praktycznych porad i dotyka w zasadzie wszystkich aspektów prowadzenia kreatywnego biznesu. Od zdobywania klientów, przez komunikację, prezentowanie efektów swojej pracy, aż po kontrakty i kwestie finansowe.
The Hard Thing About Hard Things
Building a Business When There Are No Easy Answers – Ben Horowitz
Komu polecam?
- właścicielom małych i dużych firm kreatywnych
- osobom zarządzającym firmami
- twórcom startupów
Do you know the best thing about startups?
What?
You only ever experience two emotions: euphoria and terror. And I find that lack of sleep enhances them both.
Ben Horowitz to jeden z bardziej szanowanych i wpływowych ludzi w Silicon Valey. Jego fundusz inwestycyjny ma w swoim portfolio takie marki jak Airbnb, Box, BuzzFeed, Facebook, Pinterest, Skype, Slack, Twitter. W książce opisuje swoją drogę do sukcesu i liczne zmagania jako CEO firmy Opsware, którą HP kupiło za 1.6 mld $. Jest przy tym bardzo szczery, dzięki czemu czytelnik dostaje wgląd w kulisy prowadzenia biznesu oraz mnóstwo praktycznych porad i anegdot. Najważniejsze dotyczą tego, co robić w trudnych chwilach kiedy wszystkie opcje wydają się być złym rozwiązaniem.