W odcinku opowiadam jakie zapisy wprowadziłem do naszej umowy z klientami, żeby się zabezpieczyć na trudne sytuacje, które czasem potrafią przydarzyć się w projekcie.
10 zapisów umowy
- 02:03 – Zakup praw lub licencji na elementy graficzne wykorzystane w projekcie, które nie zostały stworzone przez nas (np. zdjęcia ze stocka).
- 03:36 – Lista plików wynikowych wraz z formatami, które klient otrzyma w ramach realizacji.
- 04:14 – Harmonogram realizacji z relatywnym czasem realizacji danego elementu po stronie agencji lub współdziałania po stronie klienta (m.in. przygotowanie uwag, czas na akceptację, termin płatności).
- 05:31 – Zasady zgłaszania i wprowadzania uwag do projektu przez klienta (m.in. różne modele wprowadzania uwag oraz ograniczenia z tym związane).
- 08:36 – Zasady i forma akceptacji projektu oraz etapów.
- 09:18 – Konsekwencje po stronie klienta w związku z niewywiązaniem się z obowiązków umowy (m.in. niedotrzymywanie terminów zgłaszania uwag i akceptacji, nieterminowe płatności)
- 11:14 – Ograniczenie przekazania praw autorskich tylko do finalnych efektów projektu, czyli bez konceptów, projektów wstępnych czy innych fragmentów stworzonych w trakcie prac.
- 11:47 – Moment przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz czasowa licencja na korzystanie z projektu do momentu przeniesienia praw.
- 12:37 – Dwustronne zachowanie poufności.
- 12:53 – Zgoda na wykorzystanie projektu w portfolio lub innej formie prezentowania swojego doświadczenia oraz zgłaszania do konkursów.
10 zapisów umowy zabezpieczających grafika i agencję
Bonus dla słuchaczy z okazji urodzin podcastu.
Dobra umowa z klientem jest dla mnie formą polisy ubezpieczeniowej na trudne czasy. Naszą umowę rozwijałem przez wiele lat istnienia agencji, ucząc się na błędach i dodając do niej zapisy ochronne po problematycznych sytuacjach z klientami. Od dłuższego czasu ma już bardzo stabilną formę, i co ciekawe nawet prawnicy klientów rzadko zgłaszają do niej uwagi.
Szukasz sprawdzonej umowy?
W mojej paczce materiałów dla agencji i freelancerów znajdziesz o wiele więcej.