Odcinek z serii Branding Strategiczny w B2B.
Wypracowanie powtarzalnego podejścia do analizy otoczenia marki pomogło mi lepiej zrozumieć kontekst kategorii oraz zidentyfikować obszary, w których możemy szukać unikalności.
Wersja audio
Tematyka odcinka
- Jak podchodzę i czego potrzebuję do analizy otoczenia.
- 5 poziomów dojrzałości brandingowej — framework oceny marek.
- Motywy przewodnie w komunikacji wizualnej.
- Kolorystyka branży w branży i otoczeniu.
- Strategie pozycjonowania i komunikacja werbalna.
- Matryce pozycjonowania, czyli gdzie jesteśmy w relacji do otoczenia.
Moje podejście do analizy konkurencji i otoczenia robi duże wrażenie na klientach.
Dlaczego klienci mają z tego tak dużą wartość?
- Lepiej rozumieją swoje słabe i mocne strony w komunikacji.
- Widzą, gdzie jest ich marka w relacji do innych (często po raz pierwszy).
- Dostrzegają okazje do budowania wyróżnienia i unikalności.
- Mają dane do podejmowania kluczowych decyzji strategicznych (np. w którym kierunku się repozycjonować, jaką kolorystykę wybrać itd.)
Autorski framework pomaga mi w ocenie.
Każda marką ląduje na jednym z 5 poziomów dojrzałości brandingowej. Do oceny używam 6 kryteriów, punktując każdy w skali 1 – 3.
- Unikalne assety (logo, kolorystyka, motyw przewodni, stylistyka, ikonografia itd.).
- Identyfikacja wizualna (istnienie i wykorzystanie systemu identyfikacji).
- Komunikacja werbalna (tagline, hasła, język korzyści, storytelling)
- Spójność w różnych punkach styku.
- Jakość realizacji i wdrożenia (zdjęcia, druk, stoiska itd.)
- Strategia treści (content marketing, oferta, katalog itd.)
Analiza odkrywa przed nami ciekawe insighty.
Zazwyczaj analizuję 20-25 marek. Z szerszej listy wybieram tylko te, które pozwalają mi narysować w głowie klienta obraz otoczenia rynkowego.
- Motywy przewodnie w komunikacji wizualnej.
- Motywy kolorystyczne w branży i otoczeniu.
- Jakim językiem oraz co mówią marki.
- Jak są schematy pozycjonowania.
- Jakie cechy/atrybuty są ważne w kategorii oraz jak w nich wypadamy.
Poprzednie odcinki serii
- Kiedy typowy briefing to za mało. O wyzwaniach diagnozy przed rebrandingiem.
W odcinku opowiadam o tym jakie problemy z typowym briefingiem zauważyłem, gdy zaczęliśmy pracować z większymi klientami nad kompleksowymi rebrandingami. - Pierwsze kroki przed rebrandingiem. Jak poznać organizację i zrozumieć jej kontekst biznesowy.
Warsztatem kickoff i ankietami wśród pracowników rozpoczynamy diagnozę sytuacji przed rabrandingiem. W odcinku opowiadam jak ten proces wygląda w praktyce. - Warsztaty w rebrandingu. Jak zaangażować organizację w proces zmiany.
W odcinku opowiadam o tematyce warsztatów, najciekawszych zadaniach oraz o praktycznych aspektach ich prowadzenia. - Jak badać, by dotrzeć do serc klientów. O brandingu wspartym przez customer research.
Badania to świetne narzędzie do pogłębienia wiedzy o klientach/konsumentach marki oraz walidacji tego co się nam wydaje. - W poszukiwaniu unikalnej pozycji marki. Procesy i narzędzia do analizy konkurencji oraz otoczenia.
Wypracowanie powtarzalnego podejścia do analizy otoczenia marki pomogło mi lepiej zrozumieć kontekst kategorii oraz zidentyfikować obszary, w których możemy szukać unikalności.