Starałem się wejść dość głęboko w temat, tworząc praktyczny przewodnik po tym jak myślę o wycenach. Zebrałem też w jednym miejscu czynniki wpływające na ceny w agencji Fuse Collective.
Wycena = Input + Output + Outcome
- Input – czyli nasz wkład w projekt (ile pracy wykonujemy, ile ona kosztuje, jakie są dodatkowe koszty)
- Output – czyli co wytworzymy i dostarczymy klientowi oraz jak mogą z tego skorzystać (formaty plików, szablony, pliki otwarte, zakres praw autorskich)
- Outcome – czyli co z tego ma klient (wartość lub rezultaty osiągnięte dzięki rozwiązaniu problemu, wartość dodana)
Jak wyliczam input?
- Bazowa stawka godzinowa, czyli ile kosztuje nas godzina pracy.
- Dokładna estymacja projektu, czyli ile to nam zajmie.
- Dodatkowe koszty związane z projektem (wyjazdy, fonty, licencje, stocki)
- Model wprowadzania uwag przez klienta (ilość rund lub iteracji, czas ich wprowadzania)
- Czas realizacji. Szybszy czas realizacji może generować dodatkowe koszty (np. praca w nadgodzinach)
Co wpływa na output?
- Nietypowe formaty plików mogą być droższe, szczególnie jeśli nie bardzo chcemy z nimi pracować.
- Upierdliwe formaty plików mogą być droższe (I’m looking at you .docx).
- Zakres praw autorskich może, ale nie wpływa bo zawsze dajemy pełne bez ograniczeń.
- Pliki otwarte mogą, ale nie wpływają bo zawsze dajemy bez ograniczeń.
Co wpływa na outcome?
Kto jest klientem.
- Rozmiar klient wpływa na jego możliwości finansowe, dlatego ceny dla firm mikro, małych, średnich, duża oraz korporacji będą bardzo różne.
- Klienci zagraniczni mają większe możliwości finansowe.
Jaki problem rozwiązujemy.
- Rozwiązanie problemu dużej wagi i cięższego gatunku jest dla klienta bardziej wartościowe.
- Im bardziej boli problem, tym bardziej wartościowe będzie jego rozwiązanie.
Jakiej kategorii rozwiązania dostarczamy: witaminy, środki przeciwbólowe czy leki.
- Klienci najmniej zapłacą za rozwiązania z kategorii witaminy, bo jeśli ich nie wezmą to w zasadzie nic się nie stanie.
- Więcej zapłacą za środki przeciwbólowe, bo choćby tymczasowo przestanie ich boleć.
- Najwięcej zapłacą za leki, bo one spowodują, że problem znika.
Jaki rodzaj pracy wykonujemy.
- Praca strategiczna pozwala stosować najwyższe premium, gdyż dostarcza dużą wartość u podstawy problemu, dając diagnozę oraz ścieżkę do rozwiązania problemu.
- Praca kreatywna pozwala stosować wysokie premium, gdy dostarcza skuteczną egzekucję strategii.
- Praca produkcyjna ma najniższe premium, z uwagi na dużą konkurencję oraz postrzeganie w kategorii commodity.
Czy tworzymy wartość dodaną.
- Nadzór autorski nad wdrożeniem strony zdejmuje z klienta obawę, że efekt nie będzie zgody z naszym projektem.
- Opieka dyrektora kreatywnego marki w trakcie współpracy z innymi agencjami pozwala dbać o spójność marki.
Przykłady wycen bazowych
Bonus dla słuchaczy podcastu i czytelników newslettera.
W przykładach znajdziesz wyceny dla trzech różnych rodzajów projektów.
» Prosta identyfikacja (logo + rozwinięcie na prosty system identyfikacji)
» Elementy identyfikacji (akcydensy, szablony do social media, prezentacja o firmie PPT, 4 gadżety)
» Wstępny projekt strony (strategia UX + szablony głównych layoutów)
Timeline i tematyka odcinka:
- 01:00 – spojrzenie na wycenę przez pryzmat 3 modeli: input, output i outcome
- 05:46 – podstawa mojego podejścia do wycen: baza + premium
- 06:27 – estymacja projektu i wyliczanie ceny bazowej
- 11:06 – cena a model wprowadzania uwag do projektu
- 11:46 – cena a czas realizacji
- 12:06 – bonus do odcinka: przykłady bazowych wycen
- 13:11 – 6 czynników, które pozwoliły nam zwiększyć premium w wycenach
- 14:21 – moje spojrzenie na wyceny oparte na dodawaniu procentów lub używaniu mnożników w zależności od założonych kryteriów
- 18:52 – jak rozmiar lub segment klienta wpływa na maksymalną cenę, którą będą skłonni zapłacić
- 24:19 – cena a klienci z zagranicy
- 26:39 – cena a waga problemu, i wartość jego rozwiązania dla klienta
- 27:54 – czy nasze usługi są witaminą, środkiem przeciwbólowym czy lekiem
- 30:32 – cena a pozycjonowanie naszej agencji
- 31:41 – cena a rodzaj pracy (strategiczna, kreacyjna, produkcyjna)
- 33:35 – cena a prawa autorskie
- 35:34 – cena a pliki otwarte
- 37:44 – tworzenie wartości dodanej w wycenach
- 39:08 – cena a czas reakcji na zlecenie przy stałej współpracy z klientem
- 39:30 – podsumowanie mojego podejścia do wycen